Visuomenės sveikatos priežiūra ugdymo įstaigose yra esminė vaikų sveikatos ir gerovės dalis. Sveikatos priežiūra ugdymo įstaigose ne tik padeda užkirsti kelią ligoms, bet ir skatina sveikos gyvensenos įgūdžius, kurie yra būtini ilgalaikei vaikų gerovei. Ši veikla yra svarbi, nes ji padeda kurti sveiką ir saugią mokymosi aplinką, ugdo atsakomybę už savo sveikatą ir skatina visapusišką vaikų vystymąsi.

Mažeikių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras, bendradarbiaudamas su Mažeikių rajono savivaldybės ugdymo įstaigomis, vykdo mokinių visuomenės sveikatos priežiūrą ir šias paslaugas teikia visiems ikimokyklinio ugdymo įstaigose, bendrojo ugdymo mokyklose ir profesinio mokymo įstaigose besimokantiems mokiniams.

Tikslas ir uždaviniai

Visuomenės sveikatos priežiūros ugdymo įstaigose tikslas: Saugoti ir stiprinti mokinių sveikatą, aktyviai bendradarbiaujant su mokinių tėvais (globėjais, rūpintojais), mokytojais, pagalbos mokiniui specialistais, ugdymo įstaigos vaiko gerovės komisija.

Uždaviniai:

  1. Vykdyti mokinių sveikatos būklės stebėseną.
  2. Ugdyti mokinių sveikos gyvensenos įgūdžius.
  3. Vykdyti visuomenės sveikatos rizikos veiksnių stebėseną ir prevenciją ugdymo įstaigose.
  4. Organizuoti mokiniams, sergantiems lėtinėmis neinfekcinėmis ligomis, mokinio savirūpai reikalingą pagalbą ugdymo įstaigoje.

Poveikio sritys:

  • Sveikos mitybos skatinimas ir nutukimo prevencija.
  • Fizinio aktyvumo skatinimas.
  • Sveikos aplinkos kūrimas.
  • Traumų ir nelaimingų atsitikimų prevencija.
  • Rūkymo, alkoholio ir narkotikų vartojimo prevencija.
  • Psichikos sveikatos stiprinimas.
  • Užkrečiamųjų ligų prevencija.
  • Ėduonies profilaktika ir burnos higiena.

Siekiant šio tikslo, visuomenės sveikatos specialistai ugdymo įstaigose teikia bazines ir kitas visuomenės sveikatos priežiūros paslaugos.

Bazinės ir kitos visuomenės sveikatos priežiūros paslaugos

Sveikos mitybos ir maisto švaistymo mažinimas bei švediško stalo principo diegimo skatinimas

Sveikos mitybos įpročių formavimas ir maisto švaistymo mažinimas yra prioritetinės veiklos sritys. Ugdymo įstaigose skatinama švediško stalo principo diegimas, kuris leidžia vaikams savarankiškai pasirinkti maistą, skatindamas sveikus valgymo įpročius ir mažinant maisto švaistymą. Ugdymo įstaigos bendruomenė yra įtraukta į šią veiklą per edukacinius renginius, praktinius užsiėmimus ir sveikos mitybos konkursus​.

Visuomenės sveikatos specialistas, vykdantis sveikatos priežiūrą mokyklose vykdo ir įgyvendina sveikatai palankios mitybos projektus, apimančius žinias apie sveikatai palankią mitybą gerinimą, sveikatai palankių patiekalų gamybą, sveikų maisto produktų pasirinkimą ir pan.

Sveikatą stiprinančių ugdymo įstaigų plėtros skatinimas / Priemonės „Aktyvi mokykla“ įgyvendinančių ugdymo įstaigų plėtros skatinimas

Sveikatą stiprinančių ugdymo įstaigų iniciatyva siekia kurti palankią aplinką vaikų fizinei, emocinei ir socialinei sveikatai. Ugdymo įstaigos, dalyvaujančios šioje programoje, įgyvendina įvairias sveikatinimo priemones, tokias kaip fizinio aktyvumo skatinimas, sveikos mitybos užsiėmimai, emocinės gerovės programos ir bendruomenės sveikatinimo projektai. Mažeikių rajone tokios ugdymo įstaigos apima Mažeikių „Gabijos“ gimnaziją, Mažeikių Kazimiero Jagmino pradinę ugdymo įstaigą ir kitas​.

Programa „Aktyvi mokykla“ orientuota į mokinių fizinio aktyvumo skatinimą. Ši programa apima kasdienius fizinio aktyvumo užsiėmimus, sporto renginius, judriuosius žaidimus ir fizinio lavinimo pamokas. Mažeikių rajone yra kelios ugdymo įstaigos, aktyviai dalyvaujančios šioje programoje, įskaitant Mažeikių Pavasario pagrindinę ugdymo įstaigą, Mažeikių lopšelį-darželį „Linelis“ ir kitas.

Traumų ir sužalojimų prevencijos skatinimas ugdymo įstaigose

Ugdymo įstaigose vykdoma traumų ir sužalojimų prevencijos programa siekia užtikrinti vaikų saugumą ir sveikatą ugdymo įstaigoje. Programa apima mokinių mokymus apie saugų elgesį, pirmosios pagalbos teikimą, saugios ugdymo įstaigos aplinkos kūrimą ir sužalojimų prevencijos projektus. Ugdymo įstaigų bendruomenės nariai, įskaitant sveikatos priežiūros specialistus, mokytojus ir tėvus, aktyviai dalyvauja šioje veikloje.

Burnos higienos užsiėmimų organizavimas tikslinėse grupėse

Burnos higienos užsiėmimai, tokie kaip „Sveikos šypsenos“ prevenciniai mokymai, padeda vaikams įgyti bazines žinias apie tinkamą burnos higieną ir ugdyti įgūdžius, kurie padeda išvengti dantų ėduonies. Mokymai apima teorines žinias apie dantų priežiūrą ir praktinius patarimus, kaip teisingai valyti dantis, naudoti tarpdančių siūlus ir burnos skalavimo priemones​.

Visuomenės sveiktos specialistai kasmet ikimokyklinio amžiaus vaikams veda ugdymo valandėlę apie dantukų priežiūrą. Aiškinama kaip taisyklingai valyti dantis, koks turi būti dantų šepetėlis bei kokią dantų pastą reikia naudoti vaikams. Pirmų klasių mokiniai dalyvauja „Sveikos šypsenos pažado“ projekte, kurio metu mokiniams yra išdalinamos burnos higienos priežiūros priemonės, vedamos pamokėlės, o antrokams vykdoma tęstinė projekto dalis, kurios metu aiškinamasi ar yra susiformavę teisingi burnos higienos įgūdžiai, mokiniai supažindinami su burnos higienos priemonėmis, kurios padeda patikrinti ar mokiniai teisingai naudoja turimas burnos higienos priemones.

Pagalbos mokinių savirūpai organizavimas ugdymo įstaigose

Mokiniams, sergantiems lėtinėmis neinfekcinėmis ligomis, ugdymo įstaigose organizuojama pagalba, užtikrinanti tinkamas sąlygas savirūpai. Ši veikla apima gydytojo paskirtų gydymo priemonių vykdymą ugdymo įstaigoje, bendradarbiavimą su tėvais ir sveikatos specialistais, bei individualių savirūpos planų sudarymą ir vykdymą, siekiant pagerinti mokinių sveikatą ir gyvenimo kokybę​.

Užkrečiamųjų ligų prevencijos skatinimas ir supratimo apie mikroorganizmų atsparumą antimikrobinėms medžiagoms didinimas

Infekcinių ligų prevencija ir mikroorganizmų atsparumo antimikrobinėms medžiagoms didinimas yra svarbios visuomenės sveikatos veiklos sritys. Ugdymo įstaigų sveikatos specialistai rengia edukacines veiklas apie rankų higieną, skiepų svarbą, teisingą antibiotikų vartojimą ir organizuoja informacines kampanijas apie užkrečiamų ligų riziką ir prevencijos priemones​.

Visuomenės sveikatos specialistai, vykdantys sveikatos priežiūrą mokyklose, veda užsiėmimus užkrečiamųjų ligų prevencijos temomis, vykdydamas sergamumo stebėseną teikia pasiūlymus, kada taikyti infekcijų plitimo ribojantį režimą, stebi kaip vėdinamos klasės, mokiniui pajutus Covid-19 simptomus atlieka testavimą, atlieka asmens higienos ir pedikuliozės patikrinimus pagal poreikį, veda užsiėmimus didinančius antimikrobinio atsparumo suvokimą, teikia metodinę medžiagą informaciją apie užkrečiamas ligas parengiant vaizdinę informaciją, informuoja ir konsultuoja tėvus. VS specialistas organizuoja ir ugdo teisingus mokinių asmens higienos įpročius atsižvelgiant į poreikį ir mokinių amžių.

Esant poreikiui koordinuoja užkrečiamosios ligos židinį ar protrūkį ir jo baigtį ugdymo įstaigoje, trumpai pristatant situaciją (kas, kada, kur, kaip įvyko), nurodant NVSC rekomenduotas užkrečiamosios ligos židinio ar protrūkio kontrolės priemones, savo ir ugdymo įstaigos darbuotojų veiksmus įgyvendinant užkrečiamosios ligos židinio ar protrūkio kontrolės priemones (pavyzdžiui, kas buvo padaryta teisingai, kur reikėtų skirti daugiau dėmesio ir kita).

Psichikos sveikatos stiprinimas

Visuomenė sveikatos specialistai veda užsiėmimus psichikos sveikatos stiprinimo temomis, dalyvauja vaiko gerovės komisijos veikloje, inicijuoja ir koordinuoja susitikimą su specialistais.

Rūkymo, alkoholio ir kitų psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencija

Visuomenės sveikatos specialistai rekomenduoja rizikos grupės asmenims ankstyvosios prevencijos programą, veda užsiėmimus, dalyvauja vaiko gerovės komisijos veikloje.

Traumų ir nelaimingų atsitikimų prevencija

Visuomenės sveikatos specialistas, vykdantis sveikatos priežiūrą mokyklose teikia ir koordinuoja pirmosios pagalbos teikimą mokykloje. Specialistas koordinuoja tvarkų įgyvendinimą: pirmosios pagalbos organizavimo ir mokyklos darbuotojų veiksmų planą susirgus mokiniui ar patyrus traumą mokykloje ir mokinio atstovų informavimo apie mokykloje patirtą traumą ar ūmų sveikatos sutrikimą. Veda prevencinius užsiėmimus ir praktinius mokymus traumų ir nelaimingų atsitikimų prevencijos tema. Informuoja mokyklos vadovą jei reikia atnaujinti ar papildyti teisės aktais nustatytose lengvai pasiekiamose vietose įmonės pirmosios pagalbos rinkinius, registruoja ir tiria nelaimingą atsitikimą. Teikia informaciją, metodinę medžiagą pedagogams apie pirmosios pagalbos teikimą ir organizavimą.

Sveikos aplinkos kūrimas

Specialistai vykdo aplinkos atitikties vertinimą, siekiant mokyklos aplinkoje nustatyti ir įvertinti visuomenės sveikatos rizikos veiksnius atsižvelgiant į Lietuvos teisės aktus. Visuomenės sveikatos priežiūros specialistai dalyvauja Sveikatą stiprinančių veiklų įgyvendinime.

Fizinio aktyvumo skatinimas

Visuomenės sveikatos specialistai dalyvauja Aktyvių mokyklų veikloje, įgyvendinant  prevencines programas, veda užsiėmimus fizinio aktyvumo skatinimo temomis, klasės valandėlių metu, organizuojant viktorinas, diskusijas, debatus. Ugdymo įstaigos administracijai ir bendruomenei rekomenduoja ir formuoja siūlymus organizuoti aktyvias pertraukas, padidinti mokykloje organizuojamų renginių, skirtų didinti fizinį aktyvumą skaičių, gerinti mokinių žinias apie fizinio aktyvumo naudą.

Visuomenės sveikatos priežiūros ugdymo įstaigose teikiama nauda

Visuomenės sveikatos priežiūra ugdymo įstaigose teikia daugybę privalumų. Visų pirma, tai padeda kurti sveiką ir saugią mokymosi aplinką, kuri yra būtina vaikų fizinei ir emocinei gerovei. Šios paslaugos padeda ugdyti atsakomybę už savo sveikatą, formuoja sveikos gyvensenos įgūdžius ir prisideda prie bendruomenės sveikatos gerinimo. Be to, šios iniciatyvos skatina bendruomeniškumą ir stiprina ryšius tarp mokinių, tėvų ir ugdymo įstaigos.